Summa sidvisningar

måndag 21 november 2011

recept-samlingen...



Satt precis och bläddrade i min recept-samlings bok jag fick när vi gifte oss för snart 12 år sen.
Där finns allt möjligt, från mammas köttbullar till tydligen "fixa" lista när vi skulle få förstingen Lily.
Kändes lite nostalgiskt...tänk när man gick där med stora magen och tittade på spjäl-sängs påslakan och bebis-täcken och kuddar. Minns när vi hade köpt barnvagnen och jag bäddade den för första gången....kändes så overkligt att vår bebis skulle ligga där...åhhhhh,vad tiden går fort. Och när jag satt och målade den ärvda spjälsängen vi fått av farmor och farfar med min stora mage(sängen som hon sen aldrig sov i..haha,men det har ju som tur är lillasyster gjort)
Det blev ett litet nostalgi-inlägg det här....slänger med ett eget recept på perfekt höst/vinter soppa med ris till.
Som vanligt är ju mina recept lite på måfå...så smaka av,smaka av och....smaka av :)

Recept:

4 portioner
2 stora morötter i tärningar
½ gul lök
sallads-lök eller purjolök
1-2 vitlökar
Räkor med skal(typ 20 st)
Torsk (ett paket fryst torskfilé i medaljong- bitar använde jag)
Färsk koriander
Röd chilipeppar
Citron
kyckling-buljong(gillar "Kung markattas" ekologiska utan tillsatser eller e-nummer)
1 tetra-pack extra krämig cocos-mjölk från santa Maria
Jasmine-ris

Fräs ihop alla grönsaker.
Tillsätt tomatpuré ,vatten och buljong.
Koka upp. Skala under tiden räkorna och lägg skalen i en Sil/håv som får plats i grytan...sänk ner skalen och låt koka med 5 minuter,ta upp o släng.
Häll på cocos-mjölken.
Smaka av med salt,peppar(vit) och citronsaft.
Till sist, Lägg i torsk (medaljonger) och låt puttra 5 minuter på svag värme.
När ALLT är klart,riset kokt och bordet är dukat...lägg i räkor och färsk koriander och strö den fint hackade chilipepparn över.
Lägg en skopa ris i botten på en djup skål och häll på soppan.

Ha en underbar måndag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar