Såå trött idag! Har det med tids-omställningen tro? Ingen aning,jag vet bara att jag börjar jobba kl 18:00 ikväll,och jag är reeeedan trött! Var i Hembygds-parken med barnen och svägerskan N idag,underbart höstväder!
Såå, med tanke på hur trött jag är, serveras det idag på Fridas köksbord: Stuvade makaroner med stekt falukorv och lite stekta blandade grönsaker. Slappt och enkelt!
Såhär gör jag mina makaroner: Koka gammeldags makaroner enligt förpackning. Häll av vattnet. Släng ner ett par rejäla klickar smör och strö över ett par-tre msk mjöl och rör runt. Fort på med mjölk och håll koll på konsistensen. Salta,vitpeppra och riv i lite muskot. Klart! Falukorven antar jag ni vet hur man steker ;)
Bye,bye
Summa sidvisningar
måndag 31 oktober 2011
söndag 30 oktober 2011
Myskväll i soffan...
Söndag kväll...lika mysigt som det är att krypa upp i soffan,lika deppigt är det att helgen är slut.
Idag skulle vi grillat vid Hålehall,men vädret svek oss så vi grillade hemma hos några i Förslöv istället,jättemysigt! Ungarna lekte och vi satt och snackade.
Nu har vi precis stoppat tjejerna i säng. Har funderat på om man skulle ha en liten secondhand web-shop här,hade ju varit superkul, men det kräver ju engagemang,och jag vet inte vart tiden till det ska komma från ,nåja, vi får se.
På menyn ikväll stod "Lilys special". Det är pasta med ädelost-sås och knaperstekt bacon,hon fixade pastasåsen(creme fraiche som man kokar upp och tillsätter grädd-ädelost,salt o peppar och lite vätska) och jag stod för pasta och bacon. Mums! När vi vill ha något gott ,fort och enkelt på helgen är det ofta det som hamnar på bordet.
Ha en skön söndagkväll!
Idag skulle vi grillat vid Hålehall,men vädret svek oss så vi grillade hemma hos några i Förslöv istället,jättemysigt! Ungarna lekte och vi satt och snackade.
Nu har vi precis stoppat tjejerna i säng. Har funderat på om man skulle ha en liten secondhand web-shop här,hade ju varit superkul, men det kräver ju engagemang,och jag vet inte vart tiden till det ska komma från ,nåja, vi får se.
På menyn ikväll stod "Lilys special". Det är pasta med ädelost-sås och knaperstekt bacon,hon fixade pastasåsen(creme fraiche som man kokar upp och tillsätter grädd-ädelost,salt o peppar och lite vätska) och jag stod för pasta och bacon. Mums! När vi vill ha något gott ,fort och enkelt på helgen är det ofta det som hamnar på bordet.
Ha en skön söndagkväll!
lördag 29 oktober 2011
saturday...
Idag har jag jobbat...som en dåre. Mitt pass sträckte sig på hela 11 timmar...puh!
Men när jag kom hem var Carl & Staffan i pizza-tagen,så då slängde jag mig på soffan 10 minuter,och sen var jag människa igen.
Det var riktigt lyckade pizzor kan jag meddela. Mozzarella,Feta,salami,oliver,ruccola,vitlök...mums,sen plockade jag fram crema balsamico som visade sig passa super, lite små-stänk uppe på ruccolan!
Underbart gott,kunde inte fått en godare på restaurang.
Nu kallar sängen och morgondagen...men åhhhhh vad skönt att vi får en timme till imorgon bitti när klockan ställs tillbaka!
Imorgon ska vi träffa vänner med barn uppe vid Hålehall ( http://www.utflyktskane.se/?p=153 ) och grilla korv! Mysigt,hoppas vädret blir snällt.
Godnatt och ses :)
Men när jag kom hem var Carl & Staffan i pizza-tagen,så då slängde jag mig på soffan 10 minuter,och sen var jag människa igen.
Det var riktigt lyckade pizzor kan jag meddela. Mozzarella,Feta,salami,oliver,ruccola,vitlök...mums,sen plockade jag fram crema balsamico som visade sig passa super, lite små-stänk uppe på ruccolan!
Underbart gott,kunde inte fått en godare på restaurang.
Nu kallar sängen och morgondagen...men åhhhhh vad skönt att vi får en timme till imorgon bitti när klockan ställs tillbaka!
Imorgon ska vi träffa vänner med barn uppe vid Hålehall ( http://www.utflyktskane.se/?p=153 ) och grilla korv! Mysigt,hoppas vädret blir snällt.
Godnatt och ses :)
fredag 28 oktober 2011
food....
Så nu är maten på G.
Har skurit ner högrev i mindre bitar,ca 5 cm.
Hällt på rikligt med barbeque-sås och skivad vitlök och gul-lök och slängt uppe på köttet! Strödde över lite fling-salt också,det skadar ju aldrig! Har kört in det i ugnen på 125 gr, ska vara där ca 5 timmar beroende på mängd och kvalité på köttet.
Spännande att se hur det blir!
Tänkte servera med grönsaker,vitlöks-sås och nachos....samt en äkta guacemole gjord på endast avocado,tomater,citron och vitlök,salt ev röd chili.
Bon apetit
Har skurit ner högrev i mindre bitar,ca 5 cm.
Hällt på rikligt med barbeque-sås och skivad vitlök och gul-lök och slängt uppe på köttet! Strödde över lite fling-salt också,det skadar ju aldrig! Har kört in det i ugnen på 125 gr, ska vara där ca 5 timmar beroende på mängd och kvalité på köttet.
Spännande att se hur det blir!
Tänkte servera med grönsaker,vitlöks-sås och nachos....samt en äkta guacemole gjord på endast avocado,tomater,citron och vitlök,salt ev röd chili.
Bon apetit
morgonkaffe.....
Godmorgon.
Sitter med min kaffe-mugg och njuter av fredag morgon.
Fredagen är enligt Lily "den bästa dagen i heeeela mitt liv"....och jag instämmer,det är veckans bästa dag!
Ikväll ska vi äta mex-mat! Jag ska göra ett recept jag fick av en lok-förare,eller åtminstone det jag kommer ihåg. Det är högrev som man kör in i ugnen i ca 7 timmar med massa kryddor,tills det trillar sönder...mums!
Tänkte lägga in det lite senare!
Ha det gott,och njut av den bästa dagen i heeela ert liv!
Ciao
Sitter med min kaffe-mugg och njuter av fredag morgon.
Fredagen är enligt Lily "den bästa dagen i heeeela mitt liv"....och jag instämmer,det är veckans bästa dag!
Ikväll ska vi äta mex-mat! Jag ska göra ett recept jag fick av en lok-förare,eller åtminstone det jag kommer ihåg. Det är högrev som man kör in i ugnen i ca 7 timmar med massa kryddor,tills det trillar sönder...mums!
Tänkte lägga in det lite senare!
Ha det gott,och njut av den bästa dagen i heeela ert liv!
Ciao
onsdag 26 oktober 2011
onsdag...
Har varit en lång dag med mycket barn och lek. Nu ska tjejerna stoppas i säng och jag ska baka mammas höst-äppelkaka.
Den är jag uppväxt med,och den har blivit en del av mina flickors uppväxt också. Den är inget för bantare...äkta smör ska det vara...mycket! Men så äter man den ju bara på hösten oxå.
Imorgon efter frukosten ska jag bjuda gullungarna på en varsinn bit.
Sätt ugnen på 175 grader:
Du behöver: 6 ekologiska ägg, 5 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker, 100 gram äkta smör, 2 dl fet-mjölk, 7 dl veemjöl, 4 tsk bakpulver, 2 nypor salt. Extra smör att lägga ovanpå kakan,samt kanel.
Den är jag uppväxt med,och den har blivit en del av mina flickors uppväxt också. Den är inget för bantare...äkta smör ska det vara...mycket! Men så äter man den ju bara på hösten oxå.
Imorgon efter frukosten ska jag bjuda gullungarna på en varsinn bit.
Recept följer nedan:
Mommies äppelkaka:
Sätt ugnen på 175 grader:
Du behöver: 6 ekologiska ägg, 5 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker, 100 gram äkta smör, 2 dl fet-mjölk, 7 dl veemjöl, 4 tsk bakpulver, 2 nypor salt. Extra smör att lägga ovanpå kakan,samt kanel.
ströbröd till ugnsplåten/braspannan.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret och rör ner mjölken, blanda ihop med den pösiga ägg-röran.
Blanda i vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Fyll en smord och brödad braspanna/ugnsplåt. Skiva äpplen i tunna skivor,men tillräckligt tjocka så dom inte går sönder i kakan. Hyvla(med osthyvel) direkt från smörpaketet....över hela kakan, strö kanel och socker på.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 25–30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.
Bon apetit
tisdag 25 oktober 2011
barnpassning..
Idag är kusinerna på besök. Varje Tisdag har jag mina brorsbarn här. Mysigt för dom små kusinerna att leka en hel dag. Idag har det lekts café,tjuv och polis,och vi har varit ute och lekt vid sandlådan med dockvagnar och kick-bikes! Just nu sitter dom och myser framför ett avsnitt med Pippi Långstrump(det när hon går till godisaffären och shoppar loss)
Ikväll är det dags för Lilys dans www.jossamikas.se, vi glömde bort den förra veckan så hon har längtat sååå.
Nu ska jag förbereda maten! Det blir fläskpannkaka med lingon från kompisen Staffan.
Tack för ni tittade in!
Ciao
Ikväll är det dags för Lilys dans www.jossamikas.se, vi glömde bort den förra veckan så hon har längtat sååå.
Nu ska jag förbereda maten! Det blir fläskpannkaka med lingon från kompisen Staffan.
Tack för ni tittade in!
Ciao
måndag 24 oktober 2011
måndag...
Ciao.
Måndag idag...känns lite trist när man haft en så mysig helg.
Vi åkte ner till svärföräldrarna i fredags kväll och fick en fantastiskt god kyckling-curry gryta med tillbehör som cashew-nötter och russin. Mums! Till det ett gott rött vin.
Lördagen spenderade jag och Carl i Köpenhamn. Det blev en riktigt god hemmagjord Pub hamburgertallrik med coleslaw och goda pommes,till det en stor stark. Sen strosade vi runt på ströget och nyhavn. Dock ska ju Köpenhamn upplevas sommartid.
Igår hade vi förlovningsdag (13 år) som vi firade med present-öppning för barnen. Vi hade bestämt att inte köpa något till varandra,men såklart hade Carl köpt en parfym till mig...så där fick jag sitta och känna mig dum,haha.
Har precis stoppat in en lasagne i ugnen och en till står och väntar på köks-bänken.
Lasagne är något jag ofta drar mig för att göra för det är lite meckigt,men när det väl är klart undrar man varför man inte gör det oftare...det är ju sååå gott!
Min lasagne innehåller följande:
Köttfärssås: Nötfärs,morötter,massa med lök och vitlök,hela tomater på burk,tomatpure,oregano,färsk basilika,salt,peppar och rött vin. Låt puttra ett par-tre timmar på låg värme.
Bechamelsås: Smör,vitt mjöl,ekologisk mellanmjölk,lagrad prästost(om man inte har parmesan såklart),salt,vitpeppar och muskotnöt.
Varva detta med färska lasagne-plattor och riven ost. Toppa såklart med den lagrade osten.
In u ugnen 20 min...klart! Till detta serveras såklart en grönsallad och (om man som jag inte ska iväg och jobba på kvällen) ett glas mauro kanske.
Nu sprider sig doften från ugnen i hela köket...dags att duka!
Vi hörs!
Måndag idag...känns lite trist när man haft en så mysig helg.
Vi åkte ner till svärföräldrarna i fredags kväll och fick en fantastiskt god kyckling-curry gryta med tillbehör som cashew-nötter och russin. Mums! Till det ett gott rött vin.
Lördagen spenderade jag och Carl i Köpenhamn. Det blev en riktigt god hemmagjord Pub hamburgertallrik med coleslaw och goda pommes,till det en stor stark. Sen strosade vi runt på ströget och nyhavn. Dock ska ju Köpenhamn upplevas sommartid.
Igår hade vi förlovningsdag (13 år) som vi firade med present-öppning för barnen. Vi hade bestämt att inte köpa något till varandra,men såklart hade Carl köpt en parfym till mig...så där fick jag sitta och känna mig dum,haha.
Har precis stoppat in en lasagne i ugnen och en till står och väntar på köks-bänken.
Lasagne är något jag ofta drar mig för att göra för det är lite meckigt,men när det väl är klart undrar man varför man inte gör det oftare...det är ju sååå gott!
Min lasagne innehåller följande:
Köttfärssås: Nötfärs,morötter,massa med lök och vitlök,hela tomater på burk,tomatpure,oregano,färsk basilika,salt,peppar och rött vin. Låt puttra ett par-tre timmar på låg värme.
Bechamelsås: Smör,vitt mjöl,ekologisk mellanmjölk,lagrad prästost(om man inte har parmesan såklart),salt,vitpeppar och muskotnöt.
Varva detta med färska lasagne-plattor och riven ost. Toppa såklart med den lagrade osten.
In u ugnen 20 min...klart! Till detta serveras såklart en grönsallad och (om man som jag inte ska iväg och jobba på kvällen) ett glas mauro kanske.
Nu sprider sig doften från ugnen i hela köket...dags att duka!
Vi hörs!
torsdag 20 oktober 2011
Invigning....
Välkommen!
Det här känns onekligen lite läskigt,första raderna i min nya blogg!
Det firades(haha,kanske inte riktigt sanningen) men vi åt precis en mamma-pappa macka med ett glas vitt,kallas väl timing antar jag. Rostat lant-bröd med hand-pillade gigantiskt stora räkor och kokt ägg(ekologiskt,såklart) med en vitlöks-vinägrett,till det ett glas vitt vin. Vardags-lyx i slutet på veckan.
Dagen har spenderats på sim-hallen i Klippan,kan verkligen rekommenderas! Pooler för alla sorters viljor!
Nu väntar en kväll med blogg-design innan väskorna ska packas inför Lund tripp i helgen...jag och Carl ska ha mys-dag/shopping-dag, utan barnen i Köpenhamn på lördag. Barnen ska ha mys-dag med farmor och farfar. Så jag tror alla kommer bli mycket nöjda!
På återseende!
/Frida
Det här känns onekligen lite läskigt,första raderna i min nya blogg!
Det firades(haha,kanske inte riktigt sanningen) men vi åt precis en mamma-pappa macka med ett glas vitt,kallas väl timing antar jag. Rostat lant-bröd med hand-pillade gigantiskt stora räkor och kokt ägg(ekologiskt,såklart) med en vitlöks-vinägrett,till det ett glas vitt vin. Vardags-lyx i slutet på veckan.
Dagen har spenderats på sim-hallen i Klippan,kan verkligen rekommenderas! Pooler för alla sorters viljor!
Nu väntar en kväll med blogg-design innan väskorna ska packas inför Lund tripp i helgen...jag och Carl ska ha mys-dag/shopping-dag, utan barnen i Köpenhamn på lördag. Barnen ska ha mys-dag med farmor och farfar. Så jag tror alla kommer bli mycket nöjda!
På återseende!
/Frida
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)