Summa sidvisningar

torsdag 22 december 2011

mycket jobb...lite vila....

ja...nu är det jobb som gäller ett tag framöver,vilket gör att det inte finns mycket ork till bloggen,
men jag ska försöka göra så gott jag kan  ; )
Ikväll blir det rostas-biff med tagliatelle och gorgonzola-sås....





Ciaoo

lördag 17 december 2011

Lördag....tre-rätters hemma,och jag gör IIIINNNNGGGEENNTIINNGG :)

Staffan på besök...och då blev det tre-rätters! Underbart att bara sätta sig och äta!
Har precis avnjutit en räktoast...

och nu väntar bacon-lindad kycklingfilé med hemmagjord rödvinssås och ugns-bakade rotfrukter!

...sen blir det choklad cheese-cake som efterrätt!

fredag 16 december 2011

fredags-mys

Sim-hallen i Laholm med kusinerna och sen pizza...

och nu....hyr-filmdags med flickorna, hotell knorren :)

ciaoo

onsdag 14 december 2011

Lunch-dags...

Om Lily får välja mat...brukar valet bli "mammasblomkåls-soppa". Och så blev fallet idag.
Skummig blomkåls-soppa med frökusar till. Gott,gott!
Recept:
1 mellanstort blomkålshuvud
1 liten lök
buljong
vatten
salt,vitpeppar,nypa socker
3 klickar creme fraiche
STAVMIXER...eller liknande!

Jag brukar fräsa löken blank och sen lägga i blomkålen som jag skurit ner i små buketter.
På med vatten och grönsaksbuljong-buljong (Kung Markattas som vanligt)
I med lite salt och rätt många drag på vitpepparkvarnen...
När blomkålen är mjuk mixar jag den slät,och sen vispar jag i cremefraiche.
Smaka av med ev mer salt o peppar,och nypan socker :)




måndag 12 december 2011

kycklingsallad med ädelost och valnöts creme...


I Lördags blev det Sallad på Kycklingfile som stektes med salt,peppar och chilipulver bla,och innan servering sprutade jag på crema di balsamico på kycklingen och rörde runt, sen knaperstektes bacon,blandade små tomater skars upp, selleri, fransk-salladsmix och rödlök. Till detta gjorde jag en sås på ädelost som jag mosade med lätt cremefraiche och en halv näve grovhackade valnötter,salt,peppar och en nypa socker. Lite lantbröd slank ner oxå och ett glas rött Rijks.

I helgen tömde vi källar-förrådet med Staffans hjälp...sååååå skönt!!!!!
Tror jag har kört iväg tio-12 kassar kläder och skor...hur mycket får man verkligen ha i garderober?????

Idag är det plockdag här hemma,och i eftermiddag ska jag jobba.
Men innan dess har jag lovat lite pyssel med tjejerna.



tisdag 6 december 2011

tisdag morgon...

oj,oj,oj...känner mig inte på topp idag heller...kan ju bero på att jag kom hem från jobbet 01 inatt och Malva bestämde sig för att vakna kl 06....den lilla fisen brukar lixom sova till 09 så det kändes inte helt underbart! Men hon somnade om efter en timme,så jag ska faktiskt inte klaga ;P
Nu ska jag svira om och sen ska vi åka ut till Lilys kompis Tova och Malvas kompis Malte och leka ....och mammorna snacka :)
godmorgon,godmiddag,godkväll....ett,två,tre



vid den här tiden i eftermiddag står jag och lagar tomatsoppa med dill och creme fraiche ,och plättar till efterrätt :)

måndag 5 december 2011

överkörd rumpnisse...

Kom precis hem förlamad i halva ansiktet efter tandläkar-besök. Dom skulle fixa en gammal lagning och spruta i mig bedövning,vilket resulterade i en halv-förlamad Frida. Usch! Ser ut som en överkörd rumpnisse ungefär.


Dessutom vaknade jag med migrän idag, summa summarum, borde hoppat över måndagen helt enkelt.
Nu ska jag vila upp mig med två gos-ungar här(eller försöka iaf ;) inför jobb ikväll.
Om nu migränen släpper såklart.
Bye,bye

lördag 3 december 2011

bolibompa

Hallo!
ja,nu är det bolibompa-dax.
Malva har däckat bredvid mig i fåtöljen...hon missade sin middagslur idag nämligen.
Idag har jag rensat ur några lådor och åkt till klädinsamlings-container med 6 kassar barn-kläder.
Skönt att bli av med lite kläder...men fortfarande är det lika fullt överallt.
Vi hade tänkt rensa ur alla garderober och lådor redan nu,så kan man bara packa ner allt sen utan att vrida och vända på allt!
Imorrn kommer en tjej och kollar på vår lägenhet,vi håller alla tummar för att hon vill ha vår lägenhet redan 1 febr,så slipper vi dubbla hyror!
Nä,nu ska Frida fortsätta med låd-rensning!
Sen blir det - SÅ MYCKET BÄTTRE- synd bara att man inte får höra Laleh sjunga ikväll.
Ha det gott!

  Vejby strand...snart kommer vi...hahaha

fredag 2 december 2011

friday i´m in love....

Fredag...igen!
Veckan går så otroligt fort. Idag vaknade undertecknad med migrän,men eftersom min kära man var hemma idag pga vädret,så kunde jag ligga kvar i sängen tills den släppte någorlunda! Han och tjejerna åkte till simhallen...och min lilla Lily simmade själv för första gången. Och jag missade den glädjen...snyft!
Men hon har redovisat in i detalj hur det gick till här hemma :)
Vi har precis avnjutit en middag som Staffan tillagade.
Lax i ugnen med ett täcke av grönsaker och en ost-röra... samt potatismos,ruccola-sallad och smörstekta champinjoner.
Gott!
Nu väntar vi alla på Idol!
snart är denna "utsikt" någon annans....

torsdag 1 december 2011

längesen....

Usch,har haft tankarna på allt annat än min blogg. Vi fick huset som ni kanske sett,och nu går alla tankar åt det.
Mycket som ska planeras och funderas ut då vi flyttar om exakt 2 månader,2 MÅNADER!!!
Längtar såååå efter att börja vårt nya liv ute i Vejby strand. Jag mätte vägen ner till havet från huset...600 meter! Det kan man absolut överleva sommartid :)
Men jag har såklart lite bilder från fredags-middagen....3 rätters såklart, när staffan kommer på besök och vi kockar tillsammans.

Förrätten är ett måste att göra!!!!
Den ska jag lätt göra i Italien om ett halvår....ahhhhhh!

Blå-musslor gratinerade med Krydd-smör

1 nät musslor som fixas till (mycket viktigt att ha koll på hur man gör då man annars kan bli mycket dålig,kort sagt,dom som är sönder eller inte stänger sig...kasta bort!)...och förkokas.
Sen snyggar man till dom genom att lossa musslan och lägga i skalet och klicka ut klickar av smöret.
Ini ugn och grilla!
Ät med gott bröd till....

Staffans örtsmör:





75 gram äkta smör
1 vitlöksklyfta
1 tsk sambal oelek
skal från 1 lime
2 msk hackad färsk timjan
rör ihop och rulla in i folie.
detta smör kan användas till typ allt!










Pasta Spaghetti med scampi                   4 port


Spaghetti
400gram scampi
1,5 dl vitt vin
1 klick tomatpuré
Bladpersilja efter smak
½ Citron
salt,peppar

Koka pasta och ta upp när den är al dente.
Ta rikligt med olivolja(extra virgin)
Lägg i 2 hela vitlökar som du bata plattat till lite, och i med hel röd chili.
Fräs tills vitlök börjar få färg,ta upp och släng allt...utom oljan såklart!
Släng i scampin och fräs på. Tillsätt vinet och en liten klick tomatpure.
salta,peppra och pressa citron över. Släng i den hackade färska bladpersiljan!
Bon appetit

Till efterrätt serverades pepparkaks-cheescake som Staffan fixat innan :)







och så cheescaken....