Summa sidvisningar

måndag 14 november 2011

helgen....

Måndag morgon. Har visst inte lagt in något sen förra onsdagen,får bli bättring.
I helgen hade vi besök av Farbror Philip och Faster Ellinor, mysigt!
På fredagen blev det hemlagad pizza, och i Lördags lax.
På lördagen gjorde vi lite aptit-retare av ciabatta som man skivar tunt och lägger på chevréost och honung som man skickar in på grill i ugnen,sen droppar man crema di balsamico ovanpå och toppar med ruccola.
Ät genast!
Maten: Jag tog lax-fileér och lade i en form. Sen rörde jag ihop naturell philadelphia-ost med vitlök,färsk basilika,pressad citron och salt och peppar. Denna röra klickade jag ut i stora klickar ovanpå laxen och stoppade in i ugnen på ca 200-225 grader ca 10-15 minuter,beror på hur genomstekt man vill ha,samt hur stora bitarna är,känn efter med fingret på konsistensen.
Till detta serverades Potatismos smaksatt med parmesan. Sen stekte jag skogschampinjoner i smör och pressade vitlök över. Kokade färsk sparris och lade lite smör ovanpå(tyvärr alldeles för tidigt så den hann bli kall...men,men ; )
Sen lade jag upp laxen på ruccola-blad och la lite av varje av tillbehören samt en halv avocado på tallriken.
Till efterrätt gjorde jag och Lily egna sega  maränger och kokade egen chokladsås(lite kola variant) Och av detta gjorde vi typ marängsviss eller banana split eller vad man nu vill kalla det!
Maränger: 2-3 st ekologiska äggvitor(1 dl)
                  1 ½ dl socker
                  5 droppar ättiksprit
Vispa ägg med hälften av sockret och tillsätt resten när det börjar få bra konsistens.
Du ska kunna vända upp och ner på skålen utan att det rör sig!
Klicka ut 15 stora maränger eller många små.
In i ugnen 45-60 min.

Chokladsås: Har inget direkt recept: men jag smälter smör och rör i kakao och häller på sirap och socker och kokar upp,i med en nypa salt och en skvätt grädde. Ju längre du kokar desto segare blir den! Nu sist smälte jag i 6 rutor schweitzernöt oxå!

see ya :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar