Summa sidvisningar
måndag 28 november 2011
tisdag 22 november 2011
pasta med köttbullar och tomatsås...
Idag blev det en liten del av Italien på köksbordet.
Hemmagjorda köttbullar med tomatsås och pasta spaghetti.
Gjorde helt vanliga köttbullar med :
ägg,lök,ströbröd,salt,svart o vit-peppar,dijonsenap,nypa socker och självklart Salt!
Till tomatsåsen hade jag:
lök,vitlök,skvätt rödvin,finkrossade tomater,oregano,salt,peppar och färsk basilika.
I pastavattnet hade jag....pasta ;)
Stekte först köttbullarna,sen fräste jag upp lök,vitlök och sen i med allt annat och koka så länge du hinner...ju längre,ju godare! Sist häller jag i köttbullarna i såsen.
Rårivna morötter till.
Klart!
Nu har Frida tänkt gå o lägga sig...ciaoo
Hemmagjorda köttbullar med tomatsås och pasta spaghetti.
Gjorde helt vanliga köttbullar med :
ägg,lök,ströbröd,salt,svart o vit-peppar,dijonsenap,nypa socker och självklart Salt!
Till tomatsåsen hade jag:
lök,vitlök,skvätt rödvin,finkrossade tomater,oregano,salt,peppar och färsk basilika.
I pastavattnet hade jag....pasta ;)
Stekte först köttbullarna,sen fräste jag upp lök,vitlök och sen i med allt annat och koka så länge du hinner...ju längre,ju godare! Sist häller jag i köttbullarna i såsen.
Rårivna morötter till.
Klart!
Nu har Frida tänkt gå o lägga sig...ciaoo
måndag 21 november 2011
recept-samlingen...
Där finns allt möjligt, från mammas köttbullar till tydligen "fixa" lista när vi skulle få förstingen Lily.
Kändes lite nostalgiskt...tänk när man gick där med stora magen och tittade på spjäl-sängs påslakan och bebis-täcken och kuddar. Minns när vi hade köpt barnvagnen och jag bäddade den för första gången....kändes så overkligt att vår bebis skulle ligga där...åhhhhh,vad tiden går fort. Och när jag satt och målade den ärvda spjälsängen vi fått av farmor och farfar med min stora mage(sängen som hon sen aldrig sov i..haha,men det har ju som tur är lillasyster gjort)
Det blev ett litet nostalgi-inlägg det här....slänger med ett eget recept på perfekt höst/vinter soppa med ris till.
Som vanligt är ju mina recept lite på måfå...så smaka av,smaka av och....smaka av :)
Recept:
2 stora morötter i tärningar
½ gul lök
sallads-lök eller purjolök
1-2 vitlökar
Räkor med skal(typ 20 st)
Torsk (ett paket fryst torskfilé i medaljong- bitar använde jag)
Färsk koriander
Röd chilipeppar
Citron
kyckling-buljong(gillar "Kung markattas" ekologiska utan tillsatser eller e-nummer)
1 tetra-pack extra krämig cocos-mjölk från santa Maria
Jasmine-ris
Fräs ihop alla grönsaker.
Tillsätt tomatpuré ,vatten och buljong.
Koka upp. Skala under tiden räkorna och lägg skalen i en Sil/håv som får plats i grytan...sänk ner skalen och låt koka med 5 minuter,ta upp o släng.
Häll på cocos-mjölken.
Smaka av med salt,peppar(vit) och citronsaft.
Till sist, Lägg i torsk (medaljonger) och låt puttra 5 minuter på svag värme.
När ALLT är klart,riset kokt och bordet är dukat...lägg i räkor och färsk koriander och strö den fint hackade chilipepparn över.
Lägg en skopa ris i botten på en djup skål och häll på soppan.
Ha en underbar måndag!
söndag 20 november 2011
söndag och aaaaaallt är luuuugnt.
Sitter och väntar på att Callemannen ska komma hem från innebandyn så vi kan se på gårdagens avsnitt av "så mycket bättre".
Igår hade vi vänner med barn på besök här,och Lilys kompis Wilma sov över. Idag har dom lekt heela dagen, Myspys! Dom börjar bli så stora tjejerna. Det har pysslats,dansats,lekts,klätts ut, och mycket mera. Man hinner ju en del på typ 10 timmar :)
Nu kom han...så ciaooooMan kunde ju önskat att fisarna sov såhär gott just nu...dom skriker ikapp nämligen inne på rummet i protest :)
onsdag 16 november 2011
par-hus i vejby strand??
Åhhhh...det pirrar i magen, på ett sånt där jobbigt,nervigt sätt.
Huset låg c.a 1 km från havet...bara där känns det ju lixom rätt! Tänk er Lily på cykel,Malva i vagnen och jag och Carl hand i hand på promenad ner till havet för att se solnedgången...ahhhhhh. Haha.
Sen skulle det bytas ut kyl o frys,slipas golv,målas och fixas till innan vi flyttar in, detta oxå ett plus!
Nackdel,trädgården var kanske lite för liten, men tillräcklig för en lekstuga.
Stort trä-däck skadar ju inte heller att det redan fanns.
Usch nä,vi får se hur det blir. Vi har tills på nästa fredag att bestämma oss på.
Tror vi ska göra listor på för/nackdelar!
Ciao
Huset låg c.a 1 km från havet...bara där känns det ju lixom rätt! Tänk er Lily på cykel,Malva i vagnen och jag och Carl hand i hand på promenad ner till havet för att se solnedgången...ahhhhhh. Haha.
Sen skulle det bytas ut kyl o frys,slipas golv,målas och fixas till innan vi flyttar in, detta oxå ett plus!
Nackdel,trädgården var kanske lite för liten, men tillräcklig för en lekstuga.
Stort trä-däck skadar ju inte heller att det redan fanns.
Usch nä,vi får se hur det blir. Vi har tills på nästa fredag att bestämma oss på.
Tror vi ska göra listor på för/nackdelar!
Ciao
Bull-dags
Onsdag morgon. Är sådär lagom seg idag då Malva vaknade med hög feber inatt. Jag gav henne ingen alvedon,utan klädde av henne och öppnade fönstret och vakade. Det bästa är ju om man låter bli febernedsättande och låter febern bränna ut infektionen har jag hört. Den har lagt sig nu,men antar att det får bli en mysdag hemma idag...oxå. Vi som skulle gått till hembygdsparken idag hade jag tänkt. Är ju så fantastiskt fint höst-väder,men e dom sjuka e dom. Igår var vi iallafall i kanel-bulle tagen. Jag följer alltid receptet till degen från mjöl-förpackningen,fyllning varierar.
När Carl kom hem vankades det Spagetti Bolognese(gjorde en gigantisk laddning,så nu e frysen full)
och bullar till eftermiddags-kaffet.
Halv fem idag ska vi på hus-visning i Vejby Strand. Det är en hyresrätt,ett parhus som ligger nära havet. Spännande! Nu ska jag ta itu med stryk-tvätten från igår.
Ha en underbar Onsdag.Lily har varit med så många gånger nu,så nu fixar hon både kavling och fyllning....
Lilla syster vill oxå hjälpa till :)
måndag 14 november 2011
สตูว์ไทย
Sååå, idag blev det en thai-gryta till middag. Perfekt när det är lite ruggigt och kallt med en varm,lagom stark gryta!
ใบสั่งยา:
Dagens ingivelse (...finns ju några thailändska såna i huvudet)
3 st Kyckling-filé
½ Citron
1/3 Röd chilipeppar (beror ju alldeles på hur stark,bit en bit så märker du det)
1 liten Purjolök
1 Gul lök
1 burk cocosmjölk
2 msk creme fraiche
ใบสั่งยา:
Dagens ingivelse (...finns ju några thailändska såna i huvudet)
3 st Kyckling-filé
½ Citron
1/3 Röd chilipeppar (beror ju alldeles på hur stark,bit en bit så märker du det)
1 liten Purjolök
1 Gul lök
1 burk cocosmjölk
2 msk creme fraiche
salt,vitpeppar, sweet chili sauce efter smak
Serveras helst med Jasmine Ris.
helgen....
Måndag morgon. Har visst inte lagt in något sen förra onsdagen,får bli bättring.
I helgen hade vi besök av Farbror Philip och Faster Ellinor, mysigt!
På fredagen blev det hemlagad pizza, och i Lördags lax.
På lördagen gjorde vi lite aptit-retare av ciabatta som man skivar tunt och lägger på chevréost och honung som man skickar in på grill i ugnen,sen droppar man crema di balsamico ovanpå och toppar med ruccola.
Ät genast!
Maten: Jag tog lax-fileér och lade i en form. Sen rörde jag ihop naturell philadelphia-ost med vitlök,färsk basilika,pressad citron och salt och peppar. Denna röra klickade jag ut i stora klickar ovanpå laxen och stoppade in i ugnen på ca 200-225 grader ca 10-15 minuter,beror på hur genomstekt man vill ha,samt hur stora bitarna är,känn efter med fingret på konsistensen.
Till detta serverades Potatismos smaksatt med parmesan. Sen stekte jag skogschampinjoner i smör och pressade vitlök över. Kokade färsk sparris och lade lite smör ovanpå(tyvärr alldeles för tidigt så den hann bli kall...men,men ; )
I helgen hade vi besök av Farbror Philip och Faster Ellinor, mysigt!
På fredagen blev det hemlagad pizza, och i Lördags lax.
På lördagen gjorde vi lite aptit-retare av ciabatta som man skivar tunt och lägger på chevréost och honung som man skickar in på grill i ugnen,sen droppar man crema di balsamico ovanpå och toppar med ruccola.
Ät genast!
Maten: Jag tog lax-fileér och lade i en form. Sen rörde jag ihop naturell philadelphia-ost med vitlök,färsk basilika,pressad citron och salt och peppar. Denna röra klickade jag ut i stora klickar ovanpå laxen och stoppade in i ugnen på ca 200-225 grader ca 10-15 minuter,beror på hur genomstekt man vill ha,samt hur stora bitarna är,känn efter med fingret på konsistensen.
Till detta serverades Potatismos smaksatt med parmesan. Sen stekte jag skogschampinjoner i smör och pressade vitlök över. Kokade färsk sparris och lade lite smör ovanpå(tyvärr alldeles för tidigt så den hann bli kall...men,men ; )
Sen lade jag upp laxen på ruccola-blad och la lite av varje av tillbehören samt en halv avocado på tallriken.
Till efterrätt gjorde jag och Lily egna sega maränger och kokade egen chokladsås(lite kola variant) Och av detta gjorde vi typ marängsviss eller banana split eller vad man nu vill kalla det!
Maränger: 2-3 st ekologiska äggvitor(1 dl)
1 ½ dl socker
5 droppar ättiksprit
Vispa ägg med hälften av sockret och tillsätt resten när det börjar få bra konsistens.
Du ska kunna vända upp och ner på skålen utan att det rör sig!
Klicka ut 15 stora maränger eller många små.
In i ugnen 45-60 min.
Chokladsås: Har inget direkt recept: men jag smälter smör och rör i kakao och häller på sirap och socker och kokar upp,i med en nypa salt och en skvätt grädde. Ju längre du kokar desto segare blir den! Nu sist smälte jag i 6 rutor schweitzernöt oxå!
Maränger: 2-3 st ekologiska äggvitor(1 dl)
1 ½ dl socker
5 droppar ättiksprit
Vispa ägg med hälften av sockret och tillsätt resten när det börjar få bra konsistens.
Du ska kunna vända upp och ner på skålen utan att det rör sig!
Klicka ut 15 stora maränger eller många små.
In i ugnen 45-60 min.
Chokladsås: Har inget direkt recept: men jag smälter smör och rör i kakao och häller på sirap och socker och kokar upp,i med en nypa salt och en skvätt grädde. Ju längre du kokar desto segare blir den! Nu sist smälte jag i 6 rutor schweitzernöt oxå!
see ya :)
onsdag 9 november 2011
home-party
Varit på home-party denna kväll.
Värdinnan bjöd på en fantastiskt god variant av Ceasar-Sallad med kyckling och bacon.
Till det hade hon en creme-fraiche sås med ädelost och valnötter. Hade man som jag inte kört, serverades det även ett glas rött eller vitt.
Åhhh...fy vad gott och så enkelt!
Tror det får bli en god,matig sallad här på Lördag kväll.
Malva är super-förkyld lilla pluttan,i natt hade hon det jobbigt med andningen,hon har ju trånga luft-vägar,så nu har jag plockat fram hennes Airomir(typ förkylnings-astma spray)och lagt bredvid sängen. Får se om det behövs eller om hon klarar sig utan.
Natti Natti
ja,jag vet att denna inte hör hemma här.....men garn e ju så fint :)
Värdinnan bjöd på en fantastiskt god variant av Ceasar-Sallad med kyckling och bacon.
Till det hade hon en creme-fraiche sås med ädelost och valnötter. Hade man som jag inte kört, serverades det även ett glas rött eller vitt.
Åhhh...fy vad gott och så enkelt!
Tror det får bli en god,matig sallad här på Lördag kväll.
Malva är super-förkyld lilla pluttan,i natt hade hon det jobbigt med andningen,hon har ju trånga luft-vägar,så nu har jag plockat fram hennes Airomir(typ förkylnings-astma spray)och lagt bredvid sängen. Får se om det behövs eller om hon klarar sig utan.
Natti Natti
ja,jag vet att denna inte hör hemma här.....men garn e ju så fint :)
fredag 4 november 2011
LA MORTUACIENNE PAMPLEMOUSSE
Mmmm...fredag kväll.
Staffan allas våran kock-hjälp,har varit här och kockat ikväll.
Det blev bacon-inlindad fläskfilé med ugns-rostade rotfrukter, sås smaksatt med dijon-senap,samt en sallad på Ruccola,tomater & parmesan.

Staffan allas våran kock-hjälp,har varit här och kockat ikväll.
Det blev bacon-inlindad fläskfilé med ugns-rostade rotfrukter, sås smaksatt med dijon-senap,samt en sallad på Ruccola,tomater & parmesan.
Till snacksen i soffan öppnade vi en flaska lemonad av den underbara "La mortuacienne Pamplemousse.
För oss som bor i Ängelholm kan man hitta den på ost-delikatessen mitt emot systembolaget.
ciao...
torsdag 3 november 2011
pyssel
Skönt med en lugn förmiddag på storgatan idag. Jag har städat lite och Lily har suttit och pysslat med pärl-halsband. Såå fina pärlor från Tiger!
I eftermiddag ska jag jobba och barnen ska hem till dag-mamman Nina.
Nu har tjejerna precis ätit lunch, Råsocker-pancakes :)
Nyttigt? Nja,men bra när kylskåpet ekar och ideérna tryter.
Förresten cyklade jag iväg till StadsBiblioteket igår kväll kvart i sju (inte alls bok-abstinens inte) och lånade 2 böcker av Joanne Harris, får se om jag gillar dem också!
Ha det gott!
I eftermiddag ska jag jobba och barnen ska hem till dag-mamman Nina.
Nu har tjejerna precis ätit lunch, Råsocker-pancakes :)
Nyttigt? Nja,men bra när kylskåpet ekar och ideérna tryter.
Förresten cyklade jag iväg till StadsBiblioteket igår kväll kvart i sju (inte alls bok-abstinens inte) och lånade 2 böcker av Joanne Harris, får se om jag gillar dem också!
Ha det gott!
onsdag 2 november 2011
en doft av apelsin...
Nu när hösten är här och med det "bok-årstiden" får iallafall jag panik när jag inte vet vilka böcker jag ska läsa.
Snälla,ge mig lite boktips!
A bientôt
En bok man INTE får missa heter just detta " En doft av apelsin".
Om man som jag har lite förkärlek till det franska köket måste man absolut läsa denna bok!
Läs och njut av smakerna,lukterna och känslan när hon lagar mat efter sin mors recept/dagbok.
Det är samma författare som skrivit "chocolate", Joanne Harris.
Såhär står det på baksidan av boken:
-När mor dog lämnade hon gården till min bror, förmögenheten i vinkällaren till min syster, och till mig, den yngsta, lämnade hon sitt album ...Dunkla händelser, kärlek och svek finns nerskrivna i den hemliga receptsamling och dagbok som är Framboise Simons enda arv från sin mor. Boken har hon med sig när hon under falskt namn återvänder till sitt barndomshem i den lilla byn vid Loireflodens strand där hon startar ett crêperie. Ingen i byn vet vem den mystiska änkan egentligen är, men i takt med att hon fördjupar sig i moderns dagbok blir hon upphunnen av det förflutna ...
Snälla,ge mig lite boktips!
A bientôt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




