Mycket som ska planeras och funderas ut då vi flyttar om exakt 2 månader,2 MÅNADER!!!
Längtar såååå efter att börja vårt nya liv ute i Vejby strand. Jag mätte vägen ner till havet från huset...600 meter! Det kan man absolut överleva sommartid :)
Men jag har såklart lite bilder från fredags-middagen....3 rätters såklart, när staffan kommer på besök och vi kockar tillsammans.
Förrätten är ett måste att göra!!!!
Den ska jag lätt göra i Italien om ett halvår....ahhhhhh!
Blå-musslor gratinerade med Krydd-smör
1 nät musslor som fixas till (mycket viktigt att ha koll på hur man gör då man annars kan bli mycket dålig,kort sagt,dom som är sönder eller inte stänger sig...kasta bort!)...och förkokas.
Sen snyggar man till dom genom att lossa musslan och lägga i skalet och klicka ut klickar av smöret.
Ini ugn och grilla!
Ät med gott bröd till....
Staffans örtsmör:
75 gram äkta smör
1 vitlöksklyfta1 tsk sambal oelek
skal från 1 lime
2 msk hackad färsk timjan
rör ihop och rulla in i folie.
detta smör kan användas till typ allt!
Pasta Spaghetti med scampi 4 port
Spaghetti
400gram scampi
1,5 dl vitt vin
1 klick tomatpuré
Bladpersilja efter smak
½ Citron
salt,peppar
Ta rikligt med olivolja(extra virgin)
Lägg i 2 hela vitlökar som du bata plattat till lite, och i med hel röd chili.
Fräs tills vitlök börjar få färg,ta upp och släng allt...utom oljan såklart!
Släng i scampin och fräs på. Tillsätt vinet och en liten klick tomatpure.
salta,peppra och pressa citron över. Släng i den hackade färska bladpersiljan!
Bon appetit
Till efterrätt serverades pepparkaks-cheescake som Staffan fixat innan :)
och så cheescaken....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar