Den är jag uppväxt med,och den har blivit en del av mina flickors uppväxt också. Den är inget för bantare...äkta smör ska det vara...mycket! Men så äter man den ju bara på hösten oxå.
Imorgon efter frukosten ska jag bjuda gullungarna på en varsinn bit.
Recept följer nedan:
Mommies äppelkaka:
Sätt ugnen på 175 grader:
Du behöver: 6 ekologiska ägg, 5 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker, 100 gram äkta smör, 2 dl fet-mjölk, 7 dl veemjöl, 4 tsk bakpulver, 2 nypor salt. Extra smör att lägga ovanpå kakan,samt kanel.
ströbröd till ugnsplåten/braspannan.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret och rör ner mjölken, blanda ihop med den pösiga ägg-röran.
Blanda i vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Fyll en smord och brödad braspanna/ugnsplåt. Skiva äpplen i tunna skivor,men tillräckligt tjocka så dom inte går sönder i kakan. Hyvla(med osthyvel) direkt från smörpaketet....över hela kakan, strö kanel och socker på.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 25–30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.
Bon apetit
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar